09_vg_martin

VG
Norsk gospel fenger Europa

8. august 2009
Hans Chr. Hansson
Thomas Grabka
i TYSKLAND

BERLIN (VG) Fengende kirkemusikk må ikke nødvendigvis komme fra Amerika. Norsk gospel blir en stadig mer populær eksportvare.

Kirken i Alt-Buckow i Berlin er fullsatt idet byens største gospelkor, Modern Gospel, inntar scenen. Allerede fra første takt har mannskapet til dirigent og korleder Alexander Riede publikum i sin hule hånd.

Berlinerne på kirkebenkene er kanskje litt stive i begynnelsen, men etter hvert løsner de og lar seg rive med av de fengende tonene. Den ene solisten etter den andre griper mikrofonen – stemningen blir stadig mer intens.
Gospel forbindes av de fleste med svarte, amerikanske tradisjoner. At store deler av repertoaret til Modern Gospel stammer fra Norge, er det bare de færreste som vet.

– Norske låter står omtrent like høyt i kurs som den mest populære amerikanske gospelen. Jeg tror dette har sammenheng med at vi har en lang gospeltradisjon i Norge og at vårt repertoar ikke er etterligninger av det amerikanske, men har melodiske kvaliteter som er tydelig skandinaviske, sier Martin Alfsen, komponist, arrangør, dirigent og musikkprodusent.

Alfsen har ledet det Oslo-baserte gospelkoret Reflex gjennom tre tiår, og komposisjonene hans er spilt inn av en lang rekke artister og grupper både i og utenfor hjemlandets grenser.

Modern Gospel i Berlin er bare ett av mange kor på kontinentet som har verkene hans på programmet.

– Europa har fått opp øynene for den særegne skandinaviske gospelstilen, som kanskje er noe snillere og lettere å fordøye enn den amerikanske. Jeg tror det er en av grunnene til at musikken vår har slått såpass godt an, sier Alfsen til VG i Berlin.

Den rytmiske kirkemusikken slo gjennom i Norge tidligere enn i store markeder som Tyskland.

– Tensingen kom for fullt allerede på 1970-tallet og skapte bred interesse for en forholdsvis ny musikkform. I kjølvannet oppstod det et profesjonelt miljø som man ikke hadde før. Dette har utviklet seg videre, og vi sitter i dag på en bred kompetanse, forklarer Alfsen.

Når kor som Reflex og Oslo Gospel Choir reiser rundt i Tyskland, Sveits og Nederland, trekker de fulle hus. Platesalget er det heller ingenting å utsette på.

– Det kommer mye folk. Jeg merker stor glød og interesse, kommenterer Alfsen.

Anmelderne elsker det de hører og beskriver musikken som edel pop pyntet med funk, soul og mainstreamrock.
Etter en konsert i det sørlige Tyskland, fikk Reflex stempelet perfekt i avisen Südbayerische Zeitung – og ble betegnet som slektninger av både Bach og Abba.

Alfsen inviteres nå og da til konserter med kor som setter opp hans musikk, sist i Berlin nå i sommer.

– Å treffe mennesker her i Berlin du aldri har møtt før og se dem fremføre musikk man har laget selv, er naturligvis spesielt. For alle som skriver musikk er det et kick å se og høre den blir fremført – særlig når det gjøres bra!
Nordmannen har tilpasset seg markedet, og sågar skrevet gospelinspirerte arrangementer til kjente tyske salmer som «Danke».

– Det tar som regel helt av her hver gang den kommer, ler han.

Møtet med Tyskland har imidlertid ikke vært helt uten overraskelser. I det noe mer frilynte Europa serveres det gjerne øl og vin i forbindelse med konsertene, noe som er mindre vanlig i Norge.

– Det er en kulturforskjell som vi fra det noe mer pietistiske nord har måttet venne oss til, men alt i alt er den folkelige væremåten i Tyskland svært positiv. Folk ser på gospel som en kulturaktivitet alle kan ta del i, uten å måtte være så kristen. Denne bredden synes jeg er inspirerende.
hans.hansson@vg.no